Apple, iOS 14.5 ile birlikte kullanıcı gizliliğini üst seviyeye çıkaracaklarını açıkladı. İddiaya göre Facebook ve Snapchat uygulamaları, Apple’ın gizlilik özelliğini ihlal ederek kullanıcı verisi topluyor.

Mayıs ayında Apple, kullanıcıların reklam amacıyla uygulamalar ve web siteleri tarafından izlenmeyi devre dışı bırakmalarına olanak tanıyan Uygulama Takibi Şeffaflığı özelliğini kullanıma sundu. Birçok kullanıcı tarafından beğenilen bu özellik, bazı firmaların tepki göstermesine sebep oldu.

 

Facebook ve Snapchat, iOS kullanıcılarını reklam için izleyebiliyor

Konu hakkında araştırma yapan Financial Times, kullanıcı düzeyindeki verileri toplamak için Apple’ın uygulamalara izin verdiğini tespit etti. IP adresi, konum, dil, cihaz ve ekran boyutu gibi bilgileri kapsayan kullanıcı düzeyindeki veriler, kişiselleştirilmiş reklamlar için oldukça önemli bir yere sahip.

Apple, bazı şirketlere anonimleştirilen verilerin işlenebileceğini duyurdu. Verilerin doğrudan belirli kullanıcı profilleriyle eşleştirilmemesi gerektiğinin altını çizen şirket, iPhone’lardan kullanıcı düzeyinde bilgi elde edilmesinin önünü açtı.

Geliştiricilere bazı talimatlarda bulunan Apple, “Bir cihazı benzersiz şekilde tanımlama amacıyla cihazdan veri elde edilmemesi gerekiyor.” şeklinde uyarıda bulundu. Şirketin uyarılarına rağmen Facebook ve Snapchat başta olmak üzere bazı firmaların kullanıcılara özel reklam gösterdiği ortaya çıktı.

Haziran ayında Apple, bazı firmaların izleme rızasını onaylamayan kullanıcıları belirlemek için geçici çözümler ürettiğini tespit etti. Uygulama Takip Şeffaflığı prosedürlerine aykırı olan bu durum için çalışma yürüten şirket, eleştiri yağmuruna tutuldu.